Sunday, September 09, 2007

Open monumentendag Raambuurt – Havenkwartier

Zaterdag zijn we naar de graansilo's geweest waarin nu de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED) haar domicilie heeft. Er is ter gelegenheid van de open monumentendag een mooi boekje met een wandeling uitgegeven (Raambuurt - Havenkwartier). Het gaat over een groot deel van mijn geschiedenis. Van 1951 tot 1958 woonde ik in het gebouw van Noury en van der Lande (Ankersmitlaan 1 - zie foto). Ik speelde waar nu de nieuwe Pothoofd flats staan. In het gebied van de oude havens heb ik op de Laboratoriumschool gezeten (1969) aan de Finsestraat langs de sluis. Van 1978 tot 1989 woonden wij in de Raamstraat. De Raambuurt heeft een metamorfose ondergaan. Leuk dat onze akties daar een steentje aan hebben bijgedragen. Het oude havengebied stampt uit 1920 en is nauwelijks nog in gebruik. Als kind kwam ik daar nooit. We zijn in de grote witte graansilo geweest en tot halverwege de trappen omhoog (50m). Ik vond het toch wel een beetje eng (een complete doorkijk, met wiebelende houtentrap en glas aan de buitenkant) en ik ben halverwege omgekeerd. Christa was al vrij snel niet verder gegaan. Ook hebben we op een oud binnenwaterschip een kleine rondvaart door twee haven armen gemaakt. Ondanks het sombere weer toch een leuke ervaring en weer een betere kijk op de geschiedenis van Deventer.







No comments: